Efter två fullmatade dagar på slöjdkonferens i Stockholm känner jag mig riktigt slöjdboostad. Genom en bred kavalkad med olika föreläsare som tagit upp olika aspekter på slöjd, från gerillaslöjd till bedömning och äventyrsslöjd, har en rik och mångfacetterad bild av vårt ämne målats upp.
Konferensen fick mycket kritik i Facebook-gruppen Nationellt centrum för slöjd när den utannonserades på grund av det dyra priset. Den fullsatta aulan vittnar antagligen om fortbildningssvältfödda slöjdlärarnas goda förmåga att övertala sina rektorer att bekosta konferensavgiften.
Slöjdfortbildning är ovanlig upplyser gamla slöjdlärarrävar mig om under konferensens fikapauser. Tydligen har det inte funnits fortbildning som är skräddarsydd för just slöjd att tillgå de senaste åren. Som SO och svensklärare är jag van att kunna välja och vraka bland fortbildning. Som ny slöjdlärare under pågående utbildning har jag inte hunnit märka av den här bristen. Jag var lite tveksam till att anmäla mig till konferensen eftersom jag som slöjdläarrstudent redan får så mycket input i ämnet, men jag är nu väldigt glad över att ha deltagit.
Var konferensen värd priset? Jag tycker fortfarande att konferensen var fasligt dyr, men innehållet och arrangemanget var väldigt bra. Jag är "boostad" och nöjd, men jag önskar samtidigt att kommande liknande konferenser skulle ha ett pris som möjliggjorde för fler slöjdlärare att delta. Jag tror att priset var en hög tröskel för många slöjdlärares möjligheter att delta.
Fikapauserna är konferensens "backchannel" där slöjdlärare från olika delar av landet nätverkar, utbyter erfarenheter, jämför verksamheter och förutsättningar samt inspirerar och inspireras.
Barbro Sköldenberg berättade om projektet Nalleresan där hennes elevers slöjdsydda nalle rest runt i Sverige och samlat hälsningar från skolbarn från olika delar av landet. Hon delade med sig av erfarenheter av vinsterna hon erfarit med att göra eleverna till skribenter på nätet. Läs mer om projektet på www.nalleresan.se.
Barbro Sköldenberg berättar även om det nya slöjdblogg-projektet REdesignIT |
Den flippade slöjdsalen hjälper pedagogen att se lärandet menar Leif Blomqvist |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar