måndag 10 februari 2014

Era exempel

Nu har vi sammanställt det grupparbete ni gjorde på nätverksträffen 7 januari. I högerkolumnen hittar ni snabblänkar till sammanställningarna. Vi har tagit oss friheten att redigera lite i era texter.

Ni är mer än välkomna att skicka in fler exempel så att vi kan fylla på i dokumenten och öka vår förståelse. Bedömningsmatriserna är tänkta att användas av oss pedagoger för att underlätta vårt arbete med bedömningen.

Här nedan kommer två filmer om bedömning. Det handlar inte direkt om slöjdämnet, men ni får utmana er själva i att se slöjdmöjligheter i filmerna.
Den första handlar om kamratbedömning. Hur skulle vi kunna använda kamratbedömning i slöjdundervisningen? Tekniken för kamratbedömning är något som behöver tränas upp, säger de i filmen. Hur skulle du kunna starta? Skriv gärna dina tankar och frågor som en kommentar till detta inlägg!




I den här andra filmen pratar Christer Lundahl, docent och lektor vid institutionen för pedagogik på Stockholms universitet, om aktiviteter för att synliggöra lärandet. Han pratar mycket om läsning, men även om vikten av kreativitet. Allt han pratar om skulle kunna appliceras även på vårt ämne. Vilka tekniker/pedagogiska trix använder du för att synliggöra elevernas lärande i slöjden? Vad väljer du att börja med? Skriv gärna dina tankar och frågor som en kommentar till detta inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar